arnout orelio v5

 
 
 

Vijf manieren om overbelasting tegen te gaan

Vijf manieren om overbelasting tegen te gaan

 

De laatste weken is het aantal COVID-19 patiënten dat ziekenhuiszorg nodig heeft weer exponentieel gestegen, waardoor de verpleegafdelingen en intensive care units volstromen. Veel van de 'reguliere' procedures zijn geannuleerd en de welverdiende vrije dagen van de zorgprofessionals zijn ingetrokken. Nu al vertoont 10-20% van hen tekenen van burn-out.

Dit zette me aan het denken... 'Wat kunnen deze professionals en hun leiders doen om de last te verlichten?'

Hier zijn vijf ideeën en bronnen die je kunnen helpen

  • Begin elke dag op de juiste manier: actief en positief. Wat je doet en denkt, de eerste minuten na het opstaan, heeft een enorme impact op de rest van je dag.Lees, luister of kijk en leer hoe je je eigen 'magische ochtend' kunt ontwikkelen.
  • Zorg ervoor dat je eerst de belangrijke dingen doet. Observeer je situatie. Bestudeer wachtlijsten, agenda's, of planningen en de huidige manier van werken. Onderzoek waarom jij en je collega's het zo druk hebben. Vaak gaat het om je focus en hoe je prioriteiten stelt. Stel jezelf deze 'richtende' vraag: 'Wat is dat ene ding dat je kunt doen, zodat - door het te doen - al het andere makkelijker of overbodig wordt.' Dit helpt je om helderheid te krijgen over wat op dit moment belangrijk is. (Meer over het creëren van focus is te vinden in dit uitstekende boek: The One Thing. The Surprisingly Simple Truth Behind Extraordinary Results van Gary Keller en Jay Papasan- Engelstalig).
  • Stel deze vragen voor elke activiteit en neem passende maatregelenom overproductie te voorkomen.Mensen doen regelmatig werk dat niet of nog niet nodig is. Als je dit werk kunt elimineren, delegeren of uitstellen naar een rustiger moment, kun je gemakkelijk capaciteit vrijmaken. 
    • Is dit nodig? => Nee, elimineer het
    • Door mij? => Nee, delegeer het
    • Nu? => Nee, stel het uit tot het juiste moment
    • 3x 'Ja!' => Doe het!
  • Standaardiseer je beslissingen of delegeer ze.Het nemen van beslissingen kan erg vermoeiend zijn. Om te voorkomen dat je je wilskracht besteedt aan triviale of terugkerende beslissingen, zoals wat je aan moet, wanneer u een pauze neemt en wat je volgende actie is, is het belangrijk om zoveel mogelijk te standaardiseren, te automatiseren en/of te delegeren. Hierdoor houd je energie over voor de beslissingen die ertoe doen.
  • Last but not least!Maak je hoofd leeg en rust regelmatig. Dit is net zo belangrijk als actief zijn!

Zijn jij en/of je teamleden overbelast? Wat doe je om jezelf en hen te ontlasten? 

Over de auteur

Meer dan ooit is efficiënt werken en optimaal gebruik maken van onze beperkte capaciteit in de zorg van levensbelang. Met hard werken alleen gaan we het niet redden. Maak juist nu je werkprocessen slimmer en eenvoudiger, zodat je geen tijd en energie verspilt. Dit vraagt om leiderschap.

Daarom bied ik (medisch) leiders in de zorg een gratis online-mentorgesprek aan waarin je inspiratie en nieuwe ideeën opdoet over hoe je zelf nog beter met de uitdagingen om kunt gaan. Dit resulteert in een verbeterplan dat je zelf direct kunt uitvoeren. Lijkt je dit wat? 

Maak een afspraak op arnout-orelio.as.me, of stuur me een bericht: arnout@theleanmentor.com

Meer van elkaar leren

Alle reacties op dit blog zijn van harte welkom op arnout@theleanmentor.com

Meer lezen van Arnout?
Abonneer je op zijn blog of bestel zijn boeken op ArnoutOrelio.nl